Open Club – filosofie:
Vitaal op Weg ondersteunt sportverenigingen bij hun inspanningen om een Open Club te worden. “Een open club is een club waarbij eigen leden, andere regelmatige bezoekers van de club en de buurtbewoners uitgedaagd worden om te sporten en uitgenodigd worden om betrokken te raken en te blijven. De vereniging gaat, in samenwerking met externe partijen, gericht aan de slag om activiteiten aan te bieden, die haar hoofdactiviteit versterken.

De vereniging/club als open club zorgt voor meer betrokkenheid van en een betere relatie met de eigen leden, nauw betrokkenen, buurt, gemeente en andere stakeholders. Dit leidt tot ledenbinding (behoud/groei), meer reuring op de club en continuïteit van het bestaansrecht.

Sportverenigingen kunnen de kracht van sport als middel effectief inzetten voor een gezondere samenleving en het verhogen van de leefbaarheid binnen de gemeente. Sport wordt gezien als partner in de lokale keten. Voor de buurt betekent een open club een ontmoetingsplek voor iedereen, waar persoonlijke ontwikkeling en betrokkenheid gecreëerd wordt.”

Door het bieden van ondersteuning aan en open te staan voor tal van activiteiten op het gebied van sport, cultuur, welzijn, gezondheid, onderwijs en leefstijl in de gemeente laat ze zien een ‘Open club’ te zijn, onder het motto ‘Meer dan ….’, oog heeft voor de sportbeleving en haar omgeving van morgen. Men laat alle inwoners van de gemeente ervaren dat de vereniging een plek is waar het fijn vertoeven is en waar je met veel plezier kunt sporten, bewegen en (be)leven. Kortom naast het reguliere sportaanbod wordt veel samengewerkt in en met het sociale domein. Iedereen doet mee! En dat vindt plaats in een Gezonde Sportkantine.

Het betreft een mooi vitaal concept waarbij een totaal pakket wordt geboden met divers aanbod voor alle doelgroepen van 0-100+ voor mensen met/zonder beperking(en). De openclub filosofie zal de komende jaren landelijk worden uitgerold. Het is in principe geschikt voor alle sportorganisaties, ,instellingen en andere organisaties die werkzaam zijn in het sociaal domein.

Scroll naar top